středa 1. dubna 2009

Od Macchu Picchu

Ahoj vsichni,

Prekonali jsme vsechny nemoci a mirime dal smerem k rovniku.
Posledni dny travime obdivovanim stavebni zrucnosti poslednich Inku. Byli jsme v Cuzcu a jak je z nadpisu patrne, i na Macchu Picchu.

Ale abych zacal od zacatku. Posledne jsme psali od jezera Titicaca - stravili jsme tam tri dny, jednak kvuli nasim zdravotnim problemum, druhak kvuli tomu, ze vesnicane zablokovali silnici a nikoho do Cuzca nechteli pustit. My jsme si rikali, ze to kdyztak nejak projedeme stopem, ale zrovna v ten den, kdy jsme chteli jet, vesnicane (po tydnu) blokadu zrusili. Za co demonstrovali netusime a mistni jsou na poskytovani informaci tohoto druhu velmi skoupi.
Cesta do Cusca probihala vcelku klidne, az na to, ze zahy pristoupila jedna babka prodavajici syry a vse zacalo pripominat znamou "syrovou" scenu ze Tri muzu ve clunu.

Cusco je moc pekne mesto, ponekud pripominajici vsechny ostatni mesta, ktere ma UNESCO pod patronatem - tj. kdyz pojedete do Ceskeho Krumlova uvidite stejne jednotny unifikovany obraz obchudku a hospudek. Pouze tady jsou prodejci o dost vtiravejsi a architektura se taky trochu, pochopitelne, lisi.
Jinak architektura, ktera nyni ve meste prevlada je spanelska (+ pochopitelne typicky chaoticko-jihoamericke predmesti)- jen nekde zustaly incke zaklady a tvar ulic je taky z ery Inku.
Macchu Picchu jsme puvodne chteli vynechat, protoze nejak tak nejsme priznivci predrazenych turistickych "top" pamatek. Kdyz se ale ukazalo, ze se na misto da dopravit i po vlastni ose, bez cestovek a predrazenych vlaku a jedina vec, ktera se tak musi zaplatit je vstupne, rozhodli jsme se tam prece jen vypravit.

(kratka odbocka)
V Peru zprivatizovali zeleznice. To zpusobilo, ze mistni je uz nepouzivaji a jezdi jimi pouze turiste.
Listek z Puna do Cusca stoji lidovych 3000 Kc (autobusem lze jet za 100 Kc), a protoze, s vyjimkou high season, vlakem nikdo nechce (prekvapive) jet, spoje se rusi. Mimochodem loni se jeste dalo jet vlakem za 350 Kc.
Vlaky z Cusca na Macchu Picchu stoji zhruba od 1000 Kc do 20000 Kc (je to asi 100 km). To radi Peruanske drahy nekam tesne za japonsky Sinkansen. Bohuzel ale jen cenove. Kvalitou to neni moc odlisne od Ceskych drah (nase EC je luxusnejsi).
Jelikoz tady vsude po Jizni Americe vidim zprivatizovane zeleznice, ktere byly zruseny, nebo se rusi, doufam, ze se to u nas Jancurovi neproda. Zaplat panbuh za nase pomale prodelecne drahy - aspon jezdi.
Osobne myslim, ze z dani platim (kdyz tedy pracuju :)) mnohem zbytecnejsi veci.

Ale zpet k Macchu Picchu.
Jeli jsme mistnimi autobusy pres jedno 4600 m vysoke sedlo, potom dolu, skoro az do amazonske dzungle a zpet nahoru do vesnice Santa Teresa, ktera je temer na dohled (kdyby nebylo porad zatazeno) od Macchu Picchu, ale z druhe strany. Ve vesnici jsme byli prakticky jedini turiste. Dalsi den jsme si udelali celodenni vylet na Macchu Picchu, coz zahrnovalo asi dve hodiny chuze po kolejich z druhe strany do turistickeho brlohu Aquas Calientes, ktery je primo pod ruinami, pak prohlidku ruin (asi 4 hodiny) a navrat zpet po stejne trase.
Vylet se nam moc libil, nikdy jsme nic podobneho nevideli. Mozna sem dam nejake fotky, ale myslim, ze uz jste vsichni urcite nejake videli.
Dnes jsme se pak presunuli po stejne trase zpet do vesnicky Ollantaytambo. Jsou tu taky moc pekne ruiny, velikosti srovnatelne s Macchu Picchu, ale trochu mene navstevovane. Je zajimave, ze prestoze jsme od Macchu Picchu jen 40 km daleko, klima je tady uplne odlisne. Macchu Picchu je v horskem destnem lese, vsude se vali mraky a casto prsi. Taky tam kvete vic orchideji, nez jsme videli kdekoliv jinde. Ollantaytambo ma klima podobne nasemu letu, a okoli vypada trochu jako Mohelnicka hadcova step.


Zdravi (konecne) zdravy Vasek a Hanka

Žádné komentáře: